Späť

Spotreba mlieka v SR je stabilná, ale stále nízka...

Pridané: 17.12.2009 17:34:00 Počet zobrazení: 2868

17 December 2009

IN STORE – 14.12.2009, Natália Furindová, Zdroj: ŠÚ SR 

Spotreba mlieka je stabilná, ale stále nízka
Spotrebitelia si aj tento rok uvedomovali význam mlieka a mliečnych výrobkov a nakupovali podobným spôsobom ako minulý rok. Ani cena sa tak nestala motivátorom k zvýšeniu spotreby tohto zdravého nápoja.
Spotreba mliečnych výrobkov zostala stabilná aj v čase krízy
Trh s mliečnymi výrobkami zostal z hľadiska spotreby v prvom polroku tohto roka stabilný. Významným faktorom ovplyvňujúcim vývoj trhu mliečnych produktov, bola klesajúca cena, v priemere o 9% nižšia, za ktorú si spotrebitelia mliečne výrobky nakupovali.
Spotrebitelia si tak kúpili celkovo rovnaké množstvo avšak vynaložili na to menej peňazí. Vyplýva to zo zistení Panelu domácnosti GfK Slovakia, ktorý kontinuálne monitoruje nákupné správanie na Slovenku.
Za poklesom ceny mliečnych výrobkov je záujem kupovať výrobky v akciách
Zo zistení ďalej vyplýva, že podiel promo nákupov na spotrebe mliečnych výrobkov dosiahol skoro až polovicu z celkovej spotreby. Cena poklesla takmer pri všetkých mliečnych kategóriách, najviac klesla pri mlieku a tvrdých syroch. Tvrdé syry si slovenské domácnosti kupovali za cenu nižšiu približne o štvrtinu, čo prilákalo nových kupujúcich. Klesajúca cena mlieka na trhu spotrebiteľom nestačila a nakupovali mlieko ešte výhodnejšie v akciách. Trvanlivé mlieko si tak slovenské domácnosti nakupovali v priemere na úrovni pod 50 centov za liter v akcii. Pozícia trvanlivého mlieka sa tak posilnila, ako aj dlhodobý trend preferencie trvanlivého mlieka pred čerstvým mliekom, keďže to zaznamenáva u spotrebiteľov už dlhodobo pokles.
Za nízku spotrebu môžu aj médiá
Z hľadiska zdravia považuje Alžbeta Béderová, vedúca Poradne zdravia pri RÚVZ Bratislava, dnešný pokles spotreby mlieka a mliečnych výrobkov za alarmujúci. V roku 1990 bola spotreba 220 l/deň v roku 2008 bol 115 l, ale samotné mlieko kleslo zo 108 l v roku 1990 až na 46 l v roku 2008. Dôvodov bolo niekoľko. „Okrem cenových relácií k tomu prispeli aj nezmyselné a nepravdivé ataky v médiách, ktoré spochybňovali zdravotný benefit mlieka a výrobkov z neho. Pod tieto neopodstatnené a vedecky nepotvrdené údaje sa podpísali aj niektorí zdravotnícki pracovníci. Ak ľudí vystrašíte takýmito informáciami, prirodzená reakcia je obmedzenie konzumu. V Poradni zdravia aj v masmédiách propagujeme intenzívne všetky benefity mlieka a kyslomliečnych výrobkov pre všetky vekové kategórie. Sú známe etniká, kde pitie kyslého mlieka je takmer základným pokrmom a tieto sú známe svojou dlhovekosťou v dobrom zdraví. Určite k tomu prispievajú aj iné okolnosti, ale mlieko zohráva tiež svoj významný podiel."

 

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti
Naša webová stránka ukladá údaje na vašom zariadení (súbory cookie a úložiská prehliadača) na identifikáciu vašej relácie a dosiahnutie základnej funkčnosti platformy, zážitku z prehliadania a zabezpečenia.
Môžeme ukladať údaje na vašom zariadení (súbory cookie a úložiská prehliadača), aby sme mohli poskytovať doplnkové funkcie, ktoré zlepšujú váš zážitok z prehliadania, ukladať niektoré z vašich preferencií bez toho, aby ste mali používateľský účet alebo bez prihlásenia, používať skripty a/alebo zdroje tretích strán, widgety atď.
Používanie analytických nástrojov nám umožňuje lepšie porozumieť potrebám našich návštevníkov a tomu, ako používajú našu stránku. Môžeme použiť nástroje prvej alebo tretej strany na sledovanie alebo zaznamenávanie vášho prehliadania našej webovej stránky, na analýzu nástrojov alebo komponentov, s ktorými ste interagovali alebo ste ich používali, zaznamenávanie udalostí konverzií a podobne.
Môžeme používať súbory cookie a nástroje tretích strán na zlepšenie ponuky produktov a/alebo služieb našej alebo našich partnerov, jej relevantnosti pre vás na základe produktov alebo stránok, ktoré ste navštívili na tejto webovej stránke alebo na iných webových stránkach.